måndag 14 december 2009

Svar!

Hej!har foljt din blogg ett tag, ar sjalv au pair i australien, varit har i snart 2 manader.. Du har val haft ganska mkt hemlangtan, jag har det hela tiden :( funderar pa att aka hem tdigare... Men kanner du att det var bra att du holl ut hela tiden? var du nara att aka hem nan gang? Ha det bra!! :)
Hej Johanna!
Gu va roliga att någon annan än kompisaran och familjen läser min lilla blogg ;)
Vart i Australien är du?
Jag hade väldigt mycket hemlängtan i början. första månaden, men sedan blev det bättre.
Jag hade nog bestämt mig lite i förväg att jag minsann skulle klara ett helt år. Men sen har jag haft tur och hamnat i en helt fantastisk familj som verkligen har tagit hand om mig. kunde inte bett om ett bättre ”andra hem”.
Tiden gick väldigt fort, men sen blev det lite jobbigt och en del hemlängtan när halva tiden hade gått. Det kändes som en evighet tills jag skulle komma hem igen och det var vinter och ”kallt” här och hemma hade polarna grillfester. Många nya kompisar hade jag inte träffat heller då jag bor lite off och de jag faktiskt umgicks en del med åkte hem... Blev lite frestad att åka hem vid denna tid, speciellt när min pappa sa att - om jag vill komma hem nu så fixar vi det, även om jag faktiskt har kontrakt på att stanna till dec.
Men jag gav det lite tid och så kändes det bättre igen! :) Träffade lite nytt folk och värmen kom tillbaks.
Jag är jätte stolt över mig själv att jag faktiskt åkte hit, helt själv och klarade av att vara här ett helt år. Det har varit upp och ner som sagt, men resan har gett otroligt mycket! Vet att det låter klyschigt men jag har verkligen vuxit som person.
Jag vet dock att jobba som au pair är inte för alla. Det kan vara riktigt jobbigt. Speciellt om man inte kommer bra överens med sin familj. så var det för min kompis som är i Sydney. Hennes familj var hel knep, men hon sa faktiskt upp sig och började jobba på ett café i stället. Träffade massa nya människor r och trivs huuur bra som helst! (hon hade också tur att hitta sin nuvarande australiensiske pojkvän på planet dit ;P)
Jag tycker du ska gå in på facebook eller resdagboken och se om du kan hitta några andra au pairer. Det gör mycket om man kan hitta några bra polare man kan hänga med, göra saker tillsammans med.
Hoppas detta mega långa svar kunde ge någon :), och att du gör vad som känns rätt.
Ha de bäst!

2 kommentarer:

Pomona sa...

Du är så stark Sara. Älskar dig

Johanna sa...

Tack för ditt långa svar!!! Missade ju helt det...
Jag var oxå i perth först men har bytt till melbourne nu. Trivdes inte riktigt i familjen... trivs bättre här :) har fortfarande lite hemlängtan men känner att det nog komemr bli bättre så ska försöka hålla ut.. :)

Hoppas du har det bra i sverige nu?! du får gärna fortsätta blogga!! Kram